maanantai 20. joulukuuta 2010

Yksi päivä opiskeluja jäljellä...

..tämän vuoden puolella! Vähän surettaa, koska aika on mennyt niin nopeasti. Lukukausi on mennyt vähän nolonkin helposti. Luettavaksi annetut tekstit ovat olleet kivoja ja raskaista töistä ei ole ollut tietoakaan. Huomenna päätän kuitenkin tämän lukukauden ryhdillä, sillä Weberin kirjan kommentointi on edessä. Ihana saada yksi homma pois alta ennen joululomia. Ihan on melkein ahkera fiilis!

Weberin kirja Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki kertoo äärimmilleen tiivistettynä yllättäen protestanttisen etiikan vaikutuksesta modernin länsimaalaisen kapitalistisen hengen syntyyn. Uskonnollisen reformaation (1500-) jälkeiset protestanttiset kirkot uskoivat kaikkivoipaan Jumalaan, ihmisen voimattomuuteen ja kaikkein tärkeimpänä predestinaatioon. Etenkin kalvinismissa predestinaation ja voimattoman ihmisen yhdistemä loivat ihmisen sisälle tyhjiön ja epätietoisuuden siitä, kuuluisiko hän ennalta määrättysti pelastettujen vai kadotukseen tuomittujen joukkoon. Ihminen ei siis itse voinut vaikuttaa siihen, pääsisikö hän pelastukseen vai joutuisiko kadotukseen. Tästä predestinaatiosta syntyi ihmiselle sisäinen tyhjyys ja tietämättömyyden pelko. 

Työn kautta toteutettu hyvä elämä ja menestys nähtiin kuitenkin valittujen merkkinä - eihän kukaan kadotukseen tuomittu voisi menestyä maan päällä? Näin tietämättömyyden pelko sai ihmiset ahkeroimaan maallisessa työssä ahkerammin, sillä menestys toi rauhan oman pelastuksen suuremmasta todennäköisyydestä. Tämä ero traditionaalisen kapitalismin ja modernin kapitalismin hengen välillä muutti Weberin mukaan koko ajatuksen kapitalismista; työnteko ja varallisuuden hankkiminen olivat muuttuneet välinearvoista itsearvoiksi. Ihminen ei enää kasannut maallista varallisuutta kohottaakseen elämäntasoaan ja hedonististen tavoitteiden vuoksi, vaan ainoastaan varallisuuden keräämisen itsensä takia Jumalan kutsumusta täyttäen. Yritykset eivät enää olleet ihmisille, vaan ihmiset yrityksille. Tästä työn kautta toteutetusta maallisesta toiminnasta tuli ihmisen tärkein kutsumus - jumalan toiminta ihmisen kautta maan päällä.  

Weber ei suinkaan väitä, että pelkästään protestanttinen etiikka olisi vaikuttanut modernin kapitalismin syntyyn, vaan tarkoituksena on koota yksi näkökulma moniuloitteiseen sosio-poliittiseen kokonaisuuteen. Tietysti modernin kapitalismin syntyyn ovat suuressa määrin vaikuttaneet suurien vapaiden työvoimamarkkinoiden avautuminen, avoimet markkinat, infrastuktuurin ja kommunikaatiomahdollisuuksien parantuminen, länsimaalaisen valtion ja kaupungin kehittyminen, kahdenkertainen kirjanpito, roomalaisen lain apu...Weber kuitenkin uskoo, että kirkon reformaation ja predestinaation kautta kehittynyt työn tekeminen työlle itselleen ja vaurauden luonti koko elämän mittaisena systemaattisena prosessina itseisarvona ovat kapitalistisen hengen, ethoksen, tärkein lähde. 

Löytääköhän kukaan lähipiiristään yhtään tällaista protestanttisen etiikan ja kapitalistisen hengen kanssa vielä tänä päivänäkin painivaa? On tietysti itsestään selvää, etteivät tämän päivän ihmiset enää toimi minkään uskonnollisten dogmien kautta. Uskonto on päinvastoin täysin vieraantunut kapitalistisesta maailmasta. Kuitenkin vieläkin voi tuntea jonkinlaisen "kapitalismin hengen" vaikuttavan taustalla kapitalistisessa järjestyksessä. Monet ihmiset tuntevat tarvetta menestyä menestyksen itsensa takia, tehdä työtä työnteon tärkeyden takia tai koota rahallista omaisuutta koska se näyttää usein tekevän ihmisestä menestyneen ja onnistuneen - valitun, vaikka tässä valinnassa kyse ei enää ollenkaan uskonnollisesta valinnasta. Tässä ei välttämättä ole mitään vikaa, mutta on ihan mielenkiintoista miettiä, mistä tällainen ajatusmaailma voikaan olla lähtenyt.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti