tiistai 30. marraskuuta 2010

Toimintaohjeet passi- ja lompakkovarkauden varalle Madridissa

Viime viikolla yllätyin positiivisesti negatiivisen asian ympärillä. Suomesta kylään tulleelta serkulta varastettiin  heti ensimmäisessä tupaten täydessä metrossa lompakko, jonka sisällä oli myös passi! Onneksi lompakossa ei ollut yhtään käteistä ja kortit saatiin suljettua heti metroasemalle. Numero korttien sulkemiseen on +358 20 333. Tästä numerosta saa suljettua myös verkkopankit ja muut pankkitoiminnot, jos tarvetta. Kannattaa olla erityisen varovainen lentokentältä keskustaan tulevilla linjoilla, koska ovat usein ihan täynnä ja varkaiden lempipaikkoja!

Metroissa tapahtuneet varkaudet hoidetaan metropoliisilla, joka sijaitsee Solin metroaseman sisällä, lasikupoli-sisäänkäynnin alla. Ilta oli kuitenkin jo sen verran myöhä, että kävimme vain ilmoittamassa tapahtuneesta toimiston poliisille, joka nopeasti kirjasi tapahtuman ylös ja pyysi meitä saapumaan uudestaan seuraavana aamuna. Mentiinkin samalle poliisiasemalle seuraavana aamuna jo puoli yhdeksän maissa ja kannatti! Jonoa ei ollut yhtään ja päästiin suoraan poliisin juttusille, joka otti tarvittavat yksityiskohdat ylös rikosilmoitusta varten. Sama rikosilmoitus käy sitten myös vakuutusyhtiöille lähetettäväksi. Viisitoista minuuttia ja kaikki oli selvitetty! Ainakaan meidän kohdalle sattunut poliisi ei kylläkään puhunut ollenkaan englantia, joten en tiedä, jos tulkin hakemiseen menisi hieman pidempi aika. Poliisi antoi myös selkeät ohjeet Suomen suurlähetystölle passia varten.

Suomen suurlähetystö sijaitsee ruskean metrolinjan "Colón" aseman lähellä. Suurlähetystöönkään ei ollut ollenkaan jonoa ja serkku pääsi heti juttelemaan suomalaisen naisen kanssa, joka antoi tarkat ohjeet pankissakäyntiin (pikapassi 145€)  ja kahden passikuvan hakuun läheisestä valokuvaamosta. Kaikki sujui siis näin kätevästi, vaikka lompakon mukana oli mennyt tietysti myös kaikki henkilöllisyystodistukset! Samana aamupäivänä passi mukana ja kaikki hoidettuna. Viva la experiencia! 

Toiset asiat taas eivät toimi yhtä kätevästi....


Eli netti ei taas toimi. Tai ei ole toiminut kohta pariin viikkoon. Ongelmana on se, että laskua ei tule. Sitten kun soitellaan Movistariin ja pyydetään laskua, sanovat että pitäisi tulla. Mutta kun ei. Viime kuussa lasku tuli reilun viikon eräpäivää jäljessä. Netti taas menee poikki heti eräpäivänä, jos laskua ei ole maksettu - aika hankala yhtälö? Saatiin lopulta puhelimitse viitenumero ja tilitiedot, joilla kuukausittainen summa voidaan maksaa tiettyyn Santander pankkiin, tietysti pelkästään käteisellä. Mentiin  sitten onnellisena Santanderiin maksamaan laskua, mutta kävikin niin, että pankin mukaan laskun voi maksaa ainoastaan kuukauden 10-20 päivä klo 10-12.... FUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!! Meidänhän pitäisi silloin odottaa vielä pari viikkoa ja laskua ei taas varmasti löytyisi järjestelmästä. Kun palaan Suomeen, aijon muuttaa kaikki laskut sähköisiksi laskuiksi ja nauttia nettipankista ja kaikesta virtuaalisen maailman kätevyydestä. 

Movistarista vielä. Meillä on siis sellainen Movistarin mokkulanetti, jonka kuukausittainen quotaraja on 5 gigaa ja kuukausimaksu 48€. Todella kallis, mutta ei oikein ole muita vaihtoehtoja, jos joutuu ottamaan alle 12kk sopimuksettoman netin. Kaiken lisäksi netti ei usein edes toimi tai on todella hidas. Jos mahdollista, kannattaa siis etsiä vuokrakämppää, jossa on netti valmiina. Joder...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti